Rodina z pedagogického aspektu




V Pedagogickom slovníku je rodina definovaná ako najstaršia spoločenská inštitúcia, ktorá má určitú emocionálnu klímu, formuje interpersonálne vzťahy, hodnoty a postoje, základy etiky a životného štýlu. Rodina spolu so školou plní významné výchovné funkcie, ktoré možno chápať ako komplementárne. P. Kompolt zdôrazňuje, že na rozdiel od výchovy v profesionálnych inštitúciách je výchova v rodine založená na súžití, rodina vychováva celým prostredím a atmosférou.  Výchovný rozmer možno nájsť aj v najdôležitejších sociálno-psychologických funkciách rodina, ktoré rozpracoval Z. Helus. Podľa autora funkčná rodina:
uspokojuje základné, primárne, potreby dieťaťa v raných štádiách jeho života (kontakt s najbližšími, bezpečie, láska, podnety, vytváranie podmienok pre rannú aktualizáciu potencialít rozvoja),
zabezpečuje a uspokojuje potrebu organickej príslušnosti dieťaťa (mať domov, svojich najbližších, identifikovať sa s nimi a integrovať sa medzi ľudí).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára